Pages

Sunday, June 26, 2011

Pembelanjaan besar untuk pertahanan

Gary Cahill
Boss Arsenal, Arsene Wenger bersedia untuk membelanjakan sekurang-kurangnya £30 juta atas pembelaannya pada musim panas ini.

Pelbagai laporan berita bahawa untuk  memilih antara 'Gary Cahill dari Bolton dan Christopher Samba dari Blackburn Rovers untuk menguatkan lagi bahagian pertahanan Arsenal, Wenger bersedia untuk tawaran bagi kedua-duanya.

Pemain antarabangsa England Cahill mempunyai pelepasan dalam kontrak £17 juta manakala Samba diberi pada kira-kira £12 juta.

Samba telah dipancing untuk meninggalkan Rovers kerana Sam Allardyce telah dipecat menjelang akhir tahun lepas. Pada awal Januari tahun lalu Arsenal berminat mendapatkan beliau apabila Wenger membuat tawaran £8 juta telah ditolak oleh Rovers.

Kelab yang di gelar Lancashire telah menawarkan Samba perjanjian baru yang akan menahannya untuk tinggal di kelab ini sehingga tahun 2015, tetapi yang kelihatannya kini keadaan yang sama telah memujuk beliau untuk kekal di kelab itu dalam jangka panjang.

Cahill pula telah dikaitkan dengan Manchester City dan Liverpool serta Arsenal, namun bos Bolton Owen Coyle berkata tidak ada tawaran yang konkrit untuk Cahill, yang berminat hanya Arsenal pada musim panas lepas.

Pada masa itu Wenger telah menawarkan £14 juta untuk pemain 25 tahun itu, nilai pelepasan akan meningkat apabila beliau membuat dua penampilan untuk menyarung jersi England apabila menentang Bulgaria pada bulan September.

Christoper Samba
Samba dipercayai sudah berbincang dengan Arsenal mengenai langkah untuk bergabung manakala ketua eksekutif Arsenal, Ivan Gazidis dipercayai telah mengadakan mesyuarat dengan pengerusi Bolton Phil Gartside di Doncaster awal bulan ini ke atas usaha untuk mendapatkan Cahill.

Akhbar The Daily Star Ahad melaporkan bahawa Arsenal masih berminat pemain Phil Jagielka dari Everton dan pertahanan Birmingham City Scott Dann.

Wenger telah mengetuk kembali untuk membuka pintu tawaran ketika dia bertanya tentang Jagielka pada Januari lalu manakala Dann pula semuanya adalah tertakluk dalam kepentingan Stoke City dalam satu usaha perjanjian yang boleh menelan hampir kos sebanyak £12 juta.

Sementara itu, masih terdapat laporan menghubungkan kembali pemain pertahan Arsenal Gael Clichy dengan perpindahan dari Emirates.

Pemain 25 tahun itu hanya tinggal satu tahun kontrak bersama Arsenal dan menjadi bualan hangat apabila kedua-dua kelab gergasi Liverpool dan Roma berminat mendapat tandatangan beliau.

Walaupun kelab dari Itali dipercayai telah menawarkan dia gaji setinggi £120,000 seminggu semua itu bergantung kepada mana laporan yang anda dengar dan anda baca, dia dipercayai masih mahu kekal dalam Liga Perdana Enggeris.

Bagaimanapun, Arsenal masih tidak berputus asa atas persetuju perjanjian baru dengan pemain antarabangsa Perancis itu dan rundingan dijangka berlaku dengan Arsene Wenger atas perjanjian baru.

Jika rundingan gagal maka Wenger perlu berbelanja untuk menggantikan Clichy.


create free polls | comment on this

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...