Pages

Tuesday, August 9, 2011

Budak Chamberlain sah milik Arsenal

Arsenal Football Club gembira untuk mengumumkan bahawa Alex Oxlade-Chamberlain telah menyertai Arsenal pada kontrak jangka panjang dengan bayaran yang tidak didedahkan.

Oxlade-Chamberlain, 17, menyertai Arsenal dari Southampton, di mana beliau membuat 44 penampilan pertama pasukan kelab lamanya yang terletak pantai selatan England.

Menyertai Akademi Southampton pada usia tujuh tahun, Alex cepat cemerlang melalui barisan belia yang berjaya dalam pasukan utama kelab pada Mac 2010 pada usia hanya 16 tahun dan 199 hari. Alex menjadi penampilan kedua beraksi sentiasa untuk Southampton selepas Theo Walcott.

Pemain yang pantas dan menyerang, Oxlade-Chamberlain memainkan peranan penting dalam kempen promosi Southampton dari Liga Satu pada 2010/11, membuat 41 penampilan dan menjaringkan 10 gol dalam musim ini. Persembahan yang mengagumkan beliau didapati mendapat tempat dalam PFA Team Satu Liga Tahun 2010/2011, mengundi oleh rakan-rakan profesional.

Alex, yang boleh bermain di bahagian sayap atau boleh bermain sebagai pemain tengah yang pernah mewakili England Bawah-18, bawah-19 dan Under-21.

Selepas menutup perjanjian untuk membawa prospek muda untuk Emirates Stadium, Arsene Wenger berkata: "Kami amat gembira bahawa Alex telah membuat keputusan untuk menyertai kami.

"Dia pemain muda yang menarik yang akan memberikan kita dengan kreativiti dan kualiti yang bagus. Alex adalah seorang pemain yang serba boleh yang boleh bermain dalam beberapa posisi.

"Alex telah melakukan dengan sangat baik semasa pembangunan dengan Southampton dan kita berharap dia maju lebih jauh lagi dan memenuhi potensi besar dengan Arsenal Football Club."

Oxlade-Chamberlain, yang merayakan ulang tahun 18 pada Isnin depan, berkata: "Saya begitu teruja untuk menyertai Arsenal, kelab yang hebat dan saya benar-benar berharap peluang bermain bola sepak di peringkat tertinggi..

"Arsenal mempunyai seorang pengurus Arsene Wenger yang hebat, pemain mereka yang berkualiti tinggi dan gaya permainan yang menarik. Ini semua faktor-faktor penting dalam saya memilih untuk menandatangani bagi Arsenal.

"Saya bangga untuk menyertai Arsenal, tetapi saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua orang di Southampton yang banyak membantuan saya dan sokongan mereka pada awal kerjaya saya, yang mana, saya akan sentiasa bersyukur."

"Saya kini tidak sabar untuk bertemu dengan semua rakan sepasukan baru saya".

Alex akan bersama dalam skuad Arsenal buat pertama kalinya dan dengan itu akan memulakan latihan di London Colney dalam persediaan untuk permulaan musim baru.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...